کد مطلب:77671 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

خطبه 187-بعثت پیامبر و تحقیر دنیا











و من خطبه له علیه السلام

یعنی از خطبه ی امیرالمومنین علیه السلام است.

«بعثه حین لاعلم قائم و لا منار ساطع و لا منهج واضح. اوصیكم بتقوی الله، و احذركم الدنیا، فانها دار شخوص و محله تنغیص، ساكنها ظاعن و قاطنها بائن، تمید باهلها میدان السفینه تقصفها العواصف فی لجج البحار، فمنهم الغرق الوبق و منهم الناجی علی متون الامواج، تحفزها الریاح باذیالها و تحمله علی اهوالها، فما غرق منها فلیس بمستدرك و ما نجا منها فالی مهلك.»

یعنی پس فرستاد خدای تعالی پیغمبر صلی الله علیه و آله را در وقتی كه نشانه ی راه خدا برپا نبود و علامت روشنائی بلند نبود، و راه واسعی آشكار نبود، یعنی راه نمایندگان كه انبیا و اوصیا باشند ظاهر نبودند و شریعت و ملت حقه پیدا نبود. مردم در جهالت و ضلالت حیران بودند. وصیت می كنم شما را به پرهیزكاری خدا و می ترسانم شما را از دنیا كه به تحقیق دنیا سرای رحیل و كوچ است و محل كدورت است. ساكن در دنیا مسافر است و مقیم در دنیا دور شونده است از او به حسب نزدیك شدن اجل آنا فانا. حركت می دهد اهل خود را مثل حركت دادن كشتی اهل خود را، در حالتی كه بشكنند او را بادهای تند شدید در لجه و میانه ی دریا، پس بعضی از اهلش غرق شونده ی هالك باشند و بعضی از آنها رستگاردهنده باشند، در حالتی كه قائم و ثابت باشد بر پشت موجها، دور می گرداند او را بادها به دامنهای خود و برمی دارد او را بر وحشتهای خود، پس آن كسی كه غرق گشت نیست تدارك و تلافی كرده شده آنچه از او فوت شده است و آن كسی كه رستگار گشت پس رونده است به سوی هلاكت و مرگ، زیرا كه از مرگ نجاتی نیست.

«عباد الله، الان فاعملوا و الالسن مطلقه و الابدان صحیحه و الاعضاء لدنه و المتقلب

[صفحه 829]

فسیح و المجال عریض، قبل ارهاق الفوت و حلول الموت، فحققوا علیكم نزوله و لا تنتظروا قدومه.»

یعنی ای بندگان خدا در این زمان پس عمل و عبادت كنید و حال آنكه زبانها باز است به گفتار، و بدنها صحیح است در كردار و اعضا و جوارح نرم است از برای ركوع و سجود و جای گردش گشاد است و جای حركت فراخ است، پیش از فروگرفتن موت و فرود آوردن مرگ، پس ثابت و یقین دارید بر شما فرود آمدن مرگ را و انتظار مكشید آمدن او را.

[صفحه 830]


صفحه 829، 830.